DE FYRA IN DE GEMEENTE BLADEL?
25 juni 2015

De gemeente Bladel is al geruime tijd bezig om een eigen Fyra project op te zetten in één van onze mooie kernen. Het station ligt er al, maar is nog lang niet klaar voor gebruik, het is nu namelijk nog in gebruik voor iets heel anders. En wat blijkt? Het station is nog niet eens in bezit van de gemeente. Wel lastig, want het spoor naar dat station ligt er al bijna. Althans, als het aan een deel van de Bladelse politiek ligt. En nu al dreigt het project miljoenen te gaan kosten. Gaat Bladel ontsporen?

Het begon allemaal een aantal jaren geleden. Hapert
voelt zich met gemeenschapshuis Den Tref wat uit het
jasje gegroeid. Of althans, Den Tref behoeft een fikse
upgrade. Dat is wat de gebruikers willen, wat de inwo-
ners van Hapert willen, en wat ook zeker wenselijk is,
ook voor de politiek van Bladel. Maar... dit is toch wel
het station van een boemeltreintje, volgens enkele
inwoners van Hapert. En wij denken dat naar dit
stationnetje wel het juiste spoor ligt en dat je van dit
verouderde station een prima nieuw station kunt
maken.

Maar ineens kregen deze inwoners van Hapert het lu-
mineuze idee: Hapert wilde een nieuwe multifunctionele
accommodatie (MFA). Maar niet zomaar een MFA, een
Fyra!. Mooi, groot, snel, en vooral duur. En wat is nou
mooier dan een Fyra-station in de Kerk van Hapert? Het
station is gemakkelijk te bereiken vanuit de omliggende
belanghebbenden: de Kloostertuin en het Palet, bijvoorbeeld. Maar ja, naar dat nieuwe Fyra-station ligt nog geen juist spoor. En het spoor wat er nu ligt past natuurlijk niet.

Onderzoek volgt. En nadat de notabelen zich hebben gebogen over de mogelijkheden voor die eigen Fyra, zijn ze tot de conclusie gekomen: Ja, dat nieuwe station moet er echt gaan komen. Hapert verdient een nieuwe MFA! De paden worden geplaveid en het spoor wordt alvast klaargemaakt. De politiek loopt best wel warm voor zo'n nieuw station, die Fyra lijkt best wel een leuke oplossing. Maar na onderzoek en diverse mogelijke uitbreidingen van het station blijken de kosten een beetje uit de hand te lopen (zoals het feit dat het Palet tegen de vlakte moet, want dat ligt blijkbaar ook nog niet aan het juiste spoor...). Geraamde kosten voor de gemeente: maar liefst zo'n 15 miljoen euro! Geld wat de gemeente niet heeft. Sterker nog: Het beoogde Fyra-station is nog in het bezit van het Bisdom. Kosten die nog niet zijn meegenomen in de berekeningen. Foutje. Straks hebben we wel een spoor, maar geen station. Laten we dus vooral niet te ver op de muziek vooruitlopen!

Het Fyra-project van de gemeente wordt dus een financiële openeinderegeling. We weten nu wat het ongeveer gaat kosten, maar uiteindelijk kan (en zal!) het ook nog veel meer worden. Grote manco's bij onze eigen Fyra, zeg maar. De gemeente Bladel dreigt naar onze mening licht te ontsporen.

Door het College worden de genoemde kosten voor een heel klein deel gepareerd: De opbrengst van de vrijkomende locatie van de "oude" Den Tref... Maar ook daar hebben wij onze vraagtekens bij. Na het vastlopen van het proces voor ontwikkeling van de Egyptische Poort in Bladel heeft de gemeente laten zien nog niet "klaar" te zijn voor een ontwikkeling die ook daadwerkelijk geld kan opleveren. Het mag alleen maar kosten. En wie mag dat betalen? Juist, de inwoner van Bladel zelf. Kosten per huishouden, voor enkel en alleen de MFA in Hapert: minimaal € 3.000,-- !!! En dat geldt niet alleen voor de inwoners van Hapert, maar voor alle inwoners van de hele gemeente Bladel.

De VVD Bladel is het niet eens met deze nieuwe ontsporing van onze gemeente. Ja, wij zijn voor het behoud van de kerk, en ja, wij zijn voor een vernieuwing van de MFA in Hapert. Maar niet tegen elke prijs, en zeker niet tegen de prijs die nu is geraamd. Wij zijn er van overtuigd dat er andere mogelijkheden zijn voor een invulling van de kerk. En wij zijn absoluut tegen het verhalen van dit geld bij de inwoners door bijvoorbeeld forse OZB-verhogingen. Want als het aan het huidige College ligt, zal dat waarschijnlijk de enige oplossing zijn. Willen de gebruikers en de inwoners dit? Naar onze mening is een groot deel van de gebruikers van Den Tref en de inwoners van onze gemeente tevreden met de huidige locatie, zeker na een flinke "facelift".

We weten inmiddels allemaal hoe het met de echte Fyra is verlopen. Dus laten we er voor waken dat Bladel niet ten onder gaat aan een eigen Fyra-project! Uw eventuele reacties kunt u hieronder kwijt.
Foto: refdag.nl

Let op: alle velden moeten worden ingevuld.

Naam:

E-mailadres: