EEN REIS DOOR DE EUROPESE POLITIEK
Bladel, 10 maart 2015

Op 4 maart 2014 hebben 12 leerlingen Havo-5 van het Pius X College, samen met meneer Cleven en mevrouw Fooij en onder leiding van een zeer actieve VVD-vrijwilliger een bezoek gebracht aan het Europees Parlement in Brussel. We reden 's ochtends binnendoor omdat via de radio was gemeld dat alle snelwegen rond Antwerpen - zoals  gewoonlijk - weer volledig waren vastgelopen en het ook op de ring van Brussel niet minder erg was. Uiteindelijk hebben we over de reis een dikke twee uur gedaan.

Aangekomen bij het imposante gebouw van het Euro-
pees Parlement brachten we allereerst een bezoek aan
een klein museum dat in één van de EP-gebouwen was
gevestigd en waarin de ontwikkeling van Europa van
juist voor WO-II tot heden mooi in beeld was gebracht.
Nadat we er onze basiskennis over de Europese Unie
weer wat hadden opgefrist gingen we een bezoek
brengen aan mevrouw van Nieuwenhuizen.

Zij is een Europarlementariër namens de VVD (onderdeel van de 'Alliance of Liberal Democrats in Europe, kortweg ALDE) wat betekent dat zij Nederland vertegenwoordigt in het Europees Parlement. We werden vriendelijk verwelkomd door de twee assistenten van mevrouw van Nieuwenhuizen (lichtelijk jaloers dat zij twee assistenten had). De assistenten van Van Nieuwenhuizen leidden ons door de strenge toegangscontrole van de Europese Unie. Eén van de assistenten zei nog: "Deze controle is vele male strenger dan die op een vliegveld….". En gelijk had ze.

Nadat iedereen veilig door de controle was gekomen en de kunstheup van meneer Cleven de controleurs vraagtekens bezorgde, gingen we verder om, onder het genot van een goed verzorgde lunch, een gesprek te gaan voeren met mevrouw van Nieuwenhuizen die eerst in het kort vertelde wat haar vele werkzaamheden inhielden. Tijdens dit gesprek mochten we haar alles vragen. We vroegen bijvoorbeeld hoe de EU precies in zijn werk ging en wat voor dingen er werden besproken. Zelfs werd even gevraagd wat het salaris van een Europarlementariër was. Nou, daar kun je wel van in een mooi huis wonen.

Na de lunch, een woord van dank aan onze gastvrouw (zij had weer een volgende afspraak) en een uitvoerige fotosessie gingen we naar de top van de hoogste toren van het Europees Parlement. Op de 13e verdieping had je een geweldig mooi uitzicht over Brussel. We mochten zelf nog even een kijkje nemen in de zaal waar alle hoogwaardigheidsbekleders (gasten uit de hele wereld) de maaltijd nuttigen. Waarna we de plenaire vergaderzaal gingen bekijken. 'Omdat er elke twee weken wordt gewisseld tussen Brussel en Straatsburg en de meeste vergaderingen in Straatsburg plaatsvinden, wordt er in deze zaal maar één keer per maand vergaderd', vertelde de reisleider ons.

Toen iedereen de plenaire zaal had bekeken en we nog wat hadden rondgedoold in het immense gebouw, bedankten we de assistenten van mevr. van Nieuwenhuizen vriendelijk voor hun tijd en gingen we verder richting het stadscentrum van Brussel, waar we wat tijd voor onszelf hadden om een hapje te eten en te drinken. Wat al snel neerkwam op McDonald's. Na afloop tenslotte - het was inmiddels al een uur of zeven - liepen we weer terug naar de parkeergarage waar we onze auto hadden gestald en reden terug naar Bladel, ditmaal wel via de snelweg.

Ik vond het een zeer leerzame en gezellige dag en ook het eten en drinken in Brussel was heel gezellig met zijn allen. Ik heb nu wel ingezien waarom de EU zo belangrijk is en ga in 2019 zeker stemmen op de partij die ik dan het beste vind. En als je een dag gezellige wilt rondkijken in het Europees Parlement, klik dan op de bovenstaande banner.
Joep Ewald (16), Bladel
Havo-5 op het Pius X College