Bladel, 28 maart 2020

"De aangekondigde crisismaatregel voor zzp’ers is onuitvoerbaar", stelt Martin Schuurman in het Parool van vrijdag jl. "Een tijdelijk basisinkomen voor elke zzp’er is per direct nodig". Zomaar één van de vele koppen in de landelijke en regionale bladen van de afgelopen week.
EERST ZIEN, DAN GELOVEN
Aanvraagprocedures ZZP-steun overal anders
Een tijdelijk basisinkomen voor elke zzp’er is per direct nodig
Minister Wouter Koolmees, Wopke Hoekstra en Eric Wiebes kondigden vorige week steunmaatregelen voor zzp’ers aan
Foto: Phil Nijhuis/ANP ©
"Het noodpakket voor ZZP'ers die worden geraakt door de coronacrisis is slecht uit de startblokken gekomen", schrijft Gabi Ouwerkerk in De Financiële Telegraaf van 27 maart jl.

Hoe is dat in vredesnaam mogelijk? Honderden mensen in Nederland vechten voor hun leven. Tegelijkertijd vechten honderdduizenden ZZP'ers voor hun voortbestaan en dat van hun bedrijf. Hoe kan het dat onze regering op 16 maart breed uitgemeten aankondigt dat er direct steunmaatregelen komen voor deze groep medelanders en met de uitvoering van dat besluit op 28 maart, twee weken na dato nog steeds moet worden begonnen?

Hoe moeilijk kan het voor een instituut als het VNG zijn om een simpel aanvraagformulier aan alle gemeentes in ons land te sturen? Er was immers door de drie meest verantwoordelijke ministers bijgezegd dat

• het inkomen van de partner buiten beschouwing zou blijven,
• het vermogen dat de ZZP'er heeft, eveneens,
• het eigen huis niet behoefde te worden 'opgegeten' en
• de steun niet behoefde te worden terugbetaald.

Het water staat velen nu al aan de lippen: lopende opdrachten kunnen niet worden uitgevoerd en het is nog maar de vraag of op termijn niet veel van die projecten zullen worden geannuleerd. Grote ondernemingen en werknemers worden - terecht - krachtig ondersteund. Maar we hebben in ons land toch zo'n 1 miljoen ZZP'ers. Moeten die dan maar eventjes niet doorgaan met hun bestaan en dat van hun familieleden?

Intussen is aangekondigd dat er, na een oerwoud aan verschillende condities (de gemeente Bladel blonk daar ook in uit) nu eindelijk een uniform aanvraagformulier van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in de maak is. Als pure Nederlander zeg ik dan: "Eerst zien, dan geloven".

Hans Koster
Verontruste inwoner van Bladel