EEN TIJD VAN KOMEN, EEN TIJD VAN GAAN...
Bladel, 29 maart 2018

Hoe het allemaal begon

Maart 2010. Gemeenteraadsverkiezingen. Theo van de Voort is onze lijsttrekker en onze wethouderskandidaat. Want ook de vier jaar daarvoor was Theo al wethouder. Bij de gemeenteraadsverkiezingen halen we wederom twee zetels. Na onderhandelingen mogen we ook weer meedoen aan de coalitie.

Theo wordt wethouder financiën, verkeer en openbare werken, en John en ik nemen beiden voor de eerste keer plaats in de gemeenteraad. Een spannende tijd van verkennen en het leren van de 'spelregels' breekt aan. Gelukkig hebben we veel steun aan elkaar en aan de ervaren raadsleden binnen de coalitie en al snel spelen we het spel naar behoren mee.

En door!
Maart 2014. Weer gemeenteraadsverkiezingen. En ook dit keer halen we weer twee zetels, wel met een restzetel. John en ik nemen weer netjes plaats in de gemeenteraad, onze vertrouwde plaats. Maar we doen dit keer niet mee aan de coalitie. CDA, VHP en Pro5 hebben de touwtjes in handen. Na drie jaar strijden vanuit de oppositiebanken krijgen we eindelijk onze kans. Door aftreden van Joan Veldhuizen en de stekker uit de hiervoor genoemde coalitie maakten wij weer een kans om het één en ander te kenteren.

De tien maanden die volgden hebben onze wethouders Marko van Dalen (VVD), Jan Heijman (BT) en Arjan van de Hout (Pro5) hun uiterste best gedaan om onderzoek te doen naar de MFA in Hapert, en om het beleid voor intensieve veehouderij aan te scherpen. Chapeau, ze hebben veel taken heel behoorlijk uitgevoerd, we zijn trots op deze prestaties.

Driemaal is scheepsrecht?
Maart 2018. We mogen weer naar de stembus. Dit keer heeft Bladel niet 17, maar 19 raadszetels te verdelen. Er nemen niet 5, maar 8 partijen mee aan de verkiezingen. Veel te kiezen dus. Gelukkig mogen we op vrijwel hetzelfde aantal stemmers rekenen als de voorgaande jaren. Daar zijn we heel dankbaar voor.

Maar helaas, met de nieuwe restzetelverdeling gaat dit keer de restzetel aan ons voorbij. We moeten het vanaf nu met één zetel doen. Driemaal is scheepsrecht gaat voor ons dus niet op. We nemen daarom afscheid van John, die gedurende acht jaar trouw zij aan zij zat met mij. In voor- en tegenspoed vochten we ons door langslepende discussies, en deden ons zegje als dat nodig was. Gedurende die acht jaar bemande John de commissies Grondgebied en MAZ.

En de raad zal op zoek moeten naar een nieuwe voorzitter van de auditcommissie. Ook een rol die John voortreffelijk uitoefende. John, ik zal je gaan missen. Het sparren voor, tijdens en na commissievergaderingen en raadsvergaderingen, en soms ook het klagen over ellelange verhalen van andere raadsleden. Want wat konden die ervan! Van duidelijk, doorpakken en doen hebben enkele raadsleden niet gehoord!

En wat nu?
Het CDA is met 5 zetels wederom de grootste partij. Het CDA neemt daarom het voortouw in de coalitieonderhandelingen. Op het moment dat ik dit schrijf, zitten de partijen CDA, BT, D66 en VHP om de tafel om te kijken of ze in staat zijn om een brede coalitie te vormen. Een brede coalitie, waar PRO5 en VVD niet aan mee mogen doen. Geen raadsbrede coalitie dus, maar wel zo breed dat we in de oppositiebanken echt zullen moeten praten als brugman om iets te bereiken…

Dan volgt er waarschijnlijk nóg een afscheid…
Omdat we niet aan de onderhandelingstafel zitten, is er ook weinig kans dat Marko als wethouder zal terugkomen. We nemen dus niet alleen afscheid van ons zeer ervaren raadslid John, maar naar alle waarschijnlijkheid ook van Marko van Dalen, die zich 10 maanden het vuur uit de sloffen heeft gelopen. Jammer dat hij dit niet mag voortzetten! Marko, jij ook bedankt voor je inzet de afgelopen tijd. Kort maar krachtig, zullen we maar zeggen. Het heeft ons veel gebracht, en ik hoop dat je in een andere mooie gemeente deze rol mag gaan voortzetten. Want dat wethoudersbloed zit wel in jouw genen!

Bedankt voor alle inzet!
Marko, Joh, Theo, Rob en Hans, allemaal van harte bedankt voor jullie inzet de afgelopen periode in de campagnetijd. Ook degenen die hebben meegewerkt aan het opstellen van het verkiezingsprogramma bedankt! We hebben een sterk programma, iets waar we de komende vier jaar zeker mee vooruit zouden kunnen. We hebben ons best gedaan, helaas hebben we net niet iets meer stemmers over de streep weten te trekken. 'Better luck next time', hoop ik!